Bespaar wekelijks tot 50% van je tijd op artikelbeheer

Met deze slimme tools en rapportages van Acto bespaar wekelijks tot 50% van je tijd op artikelbeheer.

Een up-do-date artikelbestand is van groot belang voor jou als installateur. Je baseert er je calculaties, leverancierskeuze- en inkoop op, dus moet je er blindelings op kunnen vertrouwen dat de artikel- en prijsinformatie correct is. Maar het up-to-date houden kost veel tijd, uitgaande van een middelgroot installatiebedrijf, wekelijks meer dan 8 uur. Met slimme tools, heldere inzichten en automatisering kun je al snel tot 50% aan tijd besparen!

Lees de PAB- en ICC-berichten automatisch in

De PAB – en ICC-bestanden die je periodiek van 2BA of rechtstreeks van de producent ontvangt, kun je automatisch laten inlezen en verwerken in de Acto-software. De werkzaamheden van de artikelbeheerder beperken zich dan tot het controleren van de ingelezen informatie. Hiervoor hebben we diverse handige rapportages ontwikkeld, waarmee je de controles snel kunt uitvoeren en gesignaleerd wordt op afwijkingen. Zo ben je altijd verzekerd van actuele informatie

Bespaar tijd met doelgerichte controles

Wil je nog sneller klaar zijn met deze controle en alleen relevante signaleringen ontvangen? Voer de controles dan alleen uit over de artikelen die je daadwerkelijk gebruikt in calculaties en bestellingen. In de praktijk zien wij dat met 80 tot 90% van het artikelbestand niets wordt gedaan en is het dus zonde van de tijd om die data mee te nemen in de controle-rapportages. Onze consultants kunnen jou helpen bij het verkrijgen van de juiste inzichten om zo doelgerichter te kunnen controleren en daarmee tijd te besparen. Deze besparing kan oplopen tot enkele uren per update!

Updaten artikelbestand met behoud van eigen (verbeterde) data

Helaas zien we dat nog lang niet alle PAB- en ICC-bestanden conform de branchestandaarden zijn opgesteld, waardoor er ongewenste effecten ontstaan. Bijvoorbeeld op gebied van omrekenfactoren of verpakkingsvormen. Denk je 5 meter kabel te bestellen, komt er maar 1 meter binnen! Niet handig natuurlijk en het zorgt voor gedoe: extra bestellingen, oponthoud van de werkzaamheden, niet kloppende facturen etc. Kortom extra (faal-)kosten.

Gelukkig kun je in de artikelbeheer-module handmatig alle productinformatie aanpassen en zo dus ook de ‘foutieve’ informatie vanuit de inleesbestanden corrigeren. Zo heb je bij een volgende calculatie of bestelling wél inzicht in de juiste verpakkingseenheid en ontvang je de gewenste hoeveelheid. Tot de volgende inlees-actie…
Om ervoor te zorgen dat handmatig gewijzigde of verbeterde data niet overschreven wordt, hebben we een slimme tool ontwikkeld, die ervoor zorgt dat de door jou gewijzigde informatie niet wordt overschreven als je het artikelbestand opnieuw gaat updaten.

Meer inzicht in je artikelbeheer, betere onderbouwing

Voor wie optimaal wil profiteren van de data in het eigen artikelbestand en de grote hoeveelheid data gemakkelijker te doorgronden, hebben we een aantal handige rapportages ontwikkeld. Hiermee krijg je met één druk op de knop antwoord op al je vragen over je artikelbestand. Zo ontdek je:

  • Van welke artikelen de ICC-korting gunstiger is dan de eigen netto-prijsafspraken;
  • Weet je precies welke artikelen het meest besteld worden;
  • Welke artikelen geen artikelnummer hebben;
  • Of hoe de prijs van een artikel zich de afgelopen jaren of maanden ontwikkeld heeft.


Stuk voor stuk handige inzichten die van pas komen bij de onderhandelingen met leveranciers en je meer grip geven op je eigen assortiment. Onze consultants helpen je graag verder bij de implementatie van deze (nieuwe) functionaliteiten of inrichting van de rapportagemogelijkheden.

Met welke informatie kunnen we jou helpen?

Wil je meer weten over deze handige tool en rapportages? Of wil je ons uitdagen om jouw vraagstukken rondom jouw artikelbeheer op te lossen? Neem contact op met je accountmanager of consultant.

Hulp nodig met de keuze?

Elk bedrijf is uniek, met zijn eigen uitdagingen, wensen en doelen. We begrijpen daarom ook dat het lastig kan zijn de juiste software te kiezen die een oplossing biedt voor alles wat je zoekt. Om alvast inzicht te geven in wat voor soort software bij jouw bedrijf past kun je onze gratis test doen. Die laat jou binnen een paar minuten zien welk pakket geschikt is en wat het je concreet oplevert.

Meer nieuws

Heinen en Hopman logistiek

Zo optimaliseert Heinen & Hopman de logistiek

Ontdek hoe Heinen en Hopman hun logistieke processen optimaliseerde met Acto-software. Efficiëntie, betrouwbaarheid en innovatie in de maritieme sector. Bekijk ...

Lees meer
Overname TSS Acto

Acto Informatisering sluit zich aan bij Total Specific Solutions

Met trots kunnen we je mededelen dat Acto zich per 6 januari 2025 aansluit bij Total Specific Solutions (TSS), een ...

Lees meer
ISAE 3402

Acto behaalt opnieuw ISAE 3402 certificering

Acto behaalt opnieuw ISAE 3402 certificering. Hiermee kunnen onze klanten erop vertrouwen dat hun data veilig bij ons in de ...

Lees meer

Ja, ik wil bij de expertgroep AI in de Installatiebranche aanwezig zijn!

  • Woensdag 12 februari 2025
  • 9.00 – 12.30 uur
  • Amsterdamseweg 51a,  Amersfoort

Door op ‘aanvragen’ te klikken, bevestigt u dat u akkoord gaat met onze e-maildisclaimer. Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ja, ik wil bij de expertgroep Duurzaam calculeren aanwezig zijn!

Door op ‘aanvragen’ te klikken, bevestigt u dat u akkoord gaat met onze e-maildisclaimer. Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux