ActoBusiness Calculatie is dé online calculatiesoftware voor de installatietechniek. Maak snel en gemakkelijk betrouwbare kostenramingen, directie- en werkbegrotingen en offertes. Voorkom fouten en ontdek hoe jouw calculatieproces getransformeerd wordt naar een soepel proces.
Het maken van correcte en nauwkeurige calculaties is een tijdrovend proces, doe je dat handmatig of met Excel dan komt dat de efficiëntie en nauwkeurigheid niet ten goede. Met het automatiseren van het calculatieproces met ActoBusiness Calculatie bespaar je tijd en waarborg je de nauwkeurigheid van de berekeningen, waardoor de kans op fouten minimaliseert. De gestandaardiseerde sjablonen zorgen voor consistentie in jouw calculatieproces, wat zorgt voor een eenduidige werkwijze en een professionele uitstraling bij klanten. Omdat de calculatiesoftware online toegankelijk is, kunnen alle collega’s vanaf verschillende locaties samenwerken.
Uitgebreide artikelen over onderstaande modules vind je op de pagina Actueel.
Met het gebruik van meetstaten kun je efficiënt en nauwkeurig de hoeveelheden berekenen op basis van een onderliggende berekening, die je kunt maken voor bijvoorbeeld lengte, oppervlakte en volume. Maar het combineren van een meetstaat met een recept behoort ook tot de mogelijkheden.
Dat betekent dat een bepaald recept op basis van een eenheid is vastgelegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een vierkante meter berekening voor de vloerverwarming. Binnen de calculatie wordt dit recept berekent met een meetstaat. Hierbij wordt de oppervlakte berekening gebruikt om de vierkante meter te berekenen en deze wordt gekoppeld aan het recept. Binnen de meetstaten is het tevens mogelijk om aftrekposten op te nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vloeroppervlakten of sparingen die niet meegenomen dienen te worden in de hoeveelheid.
Een moederbegroting is een begroting, een calculatie, die een aantal standaard calculatieregels bevat. Deze calculatieregels zijn standaard voor een bepaalde situatie, zoals bijvoorbeeld het sanitair van de woning, elektrotechnische installaties binnen de utiliteit of de aanlegmogelijkheden van een warmtenet.
Door gebruik te maken van moederbegrotingen kun je heel snel een calculatie maken. Door een regel, meerdere regels of zelfs structuurelementen te selecteren en deze te slepen naar het gewenste structuurelement of calculatie, kopieer je de regels vanuit de moederbegroting.
Met het maken van een moederbegroting in ActoCalculatie is het mogelijk om deze op te stellen volgens een erkende structuur. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan de STABU of NL-SfB. Het werken met behulp van een moederbegroting biedt twee voordelen, namelijk het gemak bij het opstellen van de calculatie (en dus tijdswinst!) en uniformiteit binnen de calculatie.
Recepten zijn een samenstelling van middelen (product, artikel, arbeid, materieel, dienst of kosten). Deze samenstelling vormt een geheel, het recept en kan bijvoorbeeld een inbouwschakelaar of toiletunit zijn. Maar een recept kan ook een eenheidsprijs of kengetal zijn.
Je calculeert met de hoofdregel van een recept, maar de receptregels (de middelen) kunnen optioneel worden getoond op de offerte of kostenraming. Zo calculeer je veel sneller en met minder kans op fouten.
Stap 1: Samenstellen recepten
Het samenstellen van recepten doe je door de verschillende receptregels op te nemen binnen het recept. Daarmee kun je middelen (product, artikel, arbeid, materieel, dienst of kosten) in het recept plaatsen.
Stap 2: Calculeren met recepten
De samengestelde recepten kun je tijdens het calculeren eenvoudig slepen vanuit het middelenbeheer naar het juiste structuurelement.
Stap 3: Beheer van recepten
Het beheren van recepten doe je eenvoudig en gemakkelijk binnen het middelenbeheer van ActoCalculatie.
Staartkosten omvatten een breed scala aan uitgaven. Het gaat hierbij om indirecte kosten die je niet direct kunt toeschrijven aan het project, maar die wel van invloed zijn op de totale bedrijfskosten. Het gaat hierbij om meer algemenere kosten van de dagelijkse bedrijfsvoering om het project te kunnen realiseren, transportkosten, maar ook eenmalige kosten, algemene kosten en winst en risico.
Met het gebruik van staartkosten in je calculatie geef je je opdrachtgever een goed beeld van de kosten, maar verlies je de marge niet uit het oog. In de calculatiesoftware van Acto is het mogelijk om deze staartkosten op diverse manieren te berekenen en op te nemen in je offerte.
Versnit wordt binnen calculaties gebruikt om de juiste berekeningen te maken in relatie tot een deel van materiaal wat je niet gebruikt. Denk hierbij aan een kabel, waarvan je niet de hele lengte nodig hebt, maar wel een standaard lengte moet bestellen. In ActoBusiness Calculatie gebruik je hiervoor de samengestelde toeslag, waarmee je heel gemakkelijk versnit kunt verwerken in je calculatie.
Het werken met de samengestelde toeslag is snel en gemakkelijk. Je selecteert de betreffende specificatieregels (materiaal, materieel, diensten, arbeid en kosten) en sleept deze naar de samengestelde toeslag. Binnen de samengestelde toeslag worden de juiste middeltypen aangegeven waarover het percentage berekend wordt. Dit maakt het calculeren niet alleen makkelijker, maar ook veel sneller!
Binnen ActoBusiness Calculatie kun je calculeren met behulp van structuurelementen. Hiermee kun je calculeren volgens een bepaalde systematiek van een branche, wat zorgt voor een uniforme en gestandaardiseerde werkwijze.
Het opbouwen van een eigen structuur binnen ActoCalculatie kan geheel naar eigen wens. De bedrijfssoftware heeft tot negen niveaus diep de mogelijkheid om ieder gewenste structuur met eigen omschrijvingen op te bouwen. Dat betekent dat je iedere calculatie binnen elke structuur kunt calculeren.
Het maken van een nauwkeurige calculatie vergt tijd en vakkundigheid. Maak gebruik van de calculatietijdnormen (van Techniek Nederland of je eigen set tijdnormen) en verhoog de scoringskans!
De tijdnormen zijn tijdens het calculeren vanuit ActoCalculatie online op te vragen. De calculator bespaart hierdoor veel tijd. De tijdnormen hoeven immers niet meer in het handboek te worden opgezocht. Via een webservice wordt van het betreffende product de bijbehorende tijdnorm opgevraagd en geselecteerd (afhankelijk van de gekozen werksituatie). Daarna wordt deze opgeslagen in de calculatie. Mocht de tijdnorm online in de tussentijd wijzigen, dan kan de calculatie met een druk op de knop worden bijgewerkt. Deze voldoet daarmee altijd aan de actuele stand van zaken.
Wissel gemakkelijk calculaties uit met andere applicaties of partijen in de branche en gebruik hiervoor, CUF, het Calculatie Uitwissel Formaat. Dit uitwisselformaat (in XML) geldt als dé standaard in de bouw- en installatiebranche.
Dankzij deze standaard is het mogelijk om gemaakte calculaties in een andere software-oplossing verder te verwerken. Op deze manier kan je bijvoorbeeld de nacalculatie in een andere pakket maken of, nadat de calculatie opdracht is geworden, deze doorzetten naar de werkbegroting en projectadministratie. Maar ook voor calculatiebureaus, die in opdracht van andere partijen calculaties maken, is CUF een uitkomst. Zij kunnen in hun eigen calculatiesoftware de calculaties maken en in CUF-formaat aanleveren aan de opdrachtgever.
Bespaar tot wel 80% tijd op het maken van offertes dankzij de handige tools
Maak tot 4 x sneller een eerste kostenraming voor grote projecten
Een eerder uitgebrachte calculatie kan met 1 druk op de knop worden geactualiseerd
De persoonlijke benadering van Acto gaf ons vertrouwen en zorgde voor een positieve samenwerking.”
Bert Mulderij – Ennatuurlijk
Dit maakt onze software uniek
De zogenaamde 360 graden schermen bieden je alles wat je nodig hebt om je werk goed uit te kunnen voeren. Dankzij de rol gebaseerde opbouw van de software maak je gebruik van 1 scherm waarbinnen je alle functionaliteiten te vinden en te gebruiken wat relevant is voor jouw werk. Zo heb je met 1 blik en 1 klik alle informatie die je nodig hebt voor je werk.
Dankzij de herkenbare interface is de software voor iedereen gemakkelijk in gebruik. Je krijgt de handigheden van Excel maar dan in een beheerde omgeving, meer flexibiliteit en gericht op jouw branche. Maak gebruik van filtermogelijkheden, groeperen en andere handige functionaliteit die je kent van Excel. Maak gebruik van de fly out- en drag & drop mogelijkheden om nog makkelijker en sneller te werken.
Onze ERP software beschikt over een geïntegreerd document beheer systeem, waarmee je alle documenten gemakkelijk kunt opslaan, delen en bewerken. Uiteraard de documenten die je met de software opstelt (zoals facturen en werkorders), maar ook documenten uit externe systemen.
Automatiseer saaie en repeterende taken, zodat je meer tijd hebt voor taken die echt jouw aandacht en expertise vereisen. Op deze manier zet je je medewerkers in waar ze het meest nodig zijn, zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn. Slim hergebruik van data door de processen heen zorgt ervoor dat je sneller (en betrouwbaar) calculaties maakt, sneller facturen kunt versturen en dus ook sneller betaald krijgt.
Vergeet geen enkele taak, actie of deadline. De software fungeert dankzij de takenlijsten, , notificaties en handige workflows als jouw persoonlijke digitale assistent die je helpt bij je dagelijkse werkzaamheden.
Pas de software volledig aan naar jouw persoonlijke voorkeuren en werkstijl. Kies uit verschillende standaardindelingen en pas deze verder aan volgens jouw eigen behoeften. Maak gebruik van uitgebreide filter- en groepeerfunctionaliteiten om de layout van de schermen nog beter te laten aansluiten op jouw workflow. Verberg of toon kolommen zoals jij dat wilt en organiseer ze op een logische volgorde. Alle aanpassingen worden automatisch opgeslagen, zodat je ze niet telkens opnieuw hoeft in te stellen. Om je werkdag nog efficiënter te kunnen starten, bepaal zelf welke schermen je standaard zichtbaar wilt hebben wanneer je inlogt.
Het personeelstekort en de vergrijzing binnen de techniekbranche vormen een flinke uitdaging. Het maken van complexe handmatige calculaties kost veel tijd. Denk aan het evalueren van te gebruiken materialen en inschatten van de arbeidstijd. Dit is niet alleen tijdrovend, maar ook gevoelig voor fouten.
Het gebrek aan uniformiteit en standaardisatie in calculatieprocessen leidt tot inefficiëntie, verwarring binnen het team en inconsistentie in de gepresenteerde offertes.
Veel installatie- en technische bedrijven vertrouwen op Excel-spreadsheets voor het maken van calculaties. Spreadsheets kunnen echter complex worden en moeilijk te beheren wanneer projecten groter en complexer worden. Bovendien zijn Excel-spreadsheets gevoelig voor fouten.
Met ActoBusiness Calculatie calculeer je altijd met de meest recente informatie over prijzen, artikelinformatie en levertijden. Hiermee stel je eenvoudig een overzichtelijke offerte op.
Maak op basis van kengetallen snel een raming op regelniveau, uitgesplitst in materiaal, arbeid materieel, onderaanneming en overige kosten.
Voorkom fouten door data te hergebruiken uit eerdere calculaties, met meetstaten te calculeren, of een moederbegroting als basis van een nieuwe calculatie te gebruiken.
Werk vanuit één systeem en niet meer met losse Excel-bestanden. Hiermee krijg je real-time inzicht in de werkzaamheden en voortgang. Daarbij is de software online en dus overal beschikbaar. En werk je veel samen met (onder-)aannemers? De CUF- im- en exportfunctionaliteit zorgt voor een gestroomlijnde communicatie met (onder-)aannemers.
ActoBusiness Calculatie is dé online calculatiesoftware voor het maken van gedetailleerde calculaties. De software biedt je alle functionaliteit voor het maken van accurate kostenramingen, directie- en werkbegrotingen en offertes. Deze oplossing is er voor alle bedrijven die behoefte hebben aan digitale ondersteuning voor het maken van calculaties voor technische installaties.
Prijs op aanvraag
“Onze eerdere werkwijze met eigen investeringsmodules en Excel bereikte zijn grenzen. We groeiden snel en hadden behoefte aan een flexibele tool die met ons kon meegroeien. Acto bood niet alleen die schaalbaarheid, maar ook handige functies zoals het calculeren met recepten, waardoor we tijd konden besparen en efficiënter konden werken. De persoonlijke benadering van Acto gaf ons vertrouwen en zorgde voor een positieve samenwerking.”
Bert Mulderij – Ennatuurlijk
De keuze en implementatie van een nieuw softwarepakket gaat niet over een nacht ijs. Het is een belangrijke keuze die je maakt voor de komende jaren. Daarom helpen wij je bij elke stap tijdens dit proces en delen wij onze jarenlange kennis over dit proces graag met je. Wij zijn jouw steun en toeverlaat en echte partner.
We bespreken jouw behoeften en bepalen hoe de software het beste kan worden ingezet voor een optimaal bedrijfsproces en maximaal rendement voor jouw organisatie.
Jij verzamelt de data die je in de nieuwe software wilt gebruiken en wij zorgen ervoor dat deze data correct wordt ingelezen in ActoBusiness, zodat je een vliegende start kunt maken.
We gaan jouw online omgeving zo inrichten dat alle processen lopen volgens jullie eisen en wensen. We maken de gebruikers voor je aan zodat alles klaar staat om de medewerkers te trainen.
Tijdens de training laten we zien hoe gemakkelijk de software werkt. We lopen de verschillende processen stap voor stap door, zodat de gebruikers goed voorbereid zijn om succesvol te werken met ActoBusiness.
Met behulp van ons support-portaal heb je 24/7 toegang tot alle informatie, FAQ’s en handleidingen waarmee je al je vragen kunt beantwoorden. Mocht je er toch niet uitkomen? Onze support-consultants staan tijdens kantooruren voor je klaar.
Met ActoBusiness Calculatie maak je efficiënter en nauwkeuriger calculaties, bespaar je tijd en verbeter je de samenwerking binnen je bedrijf. Gebruiksvriendelijk voor iedereen binnen de organisatie
De software is modulair opgebouwd, zodat we deze kunnen samenstellen naar de behoeften van jouw bedrijf. De modules zijn zo te configureren dat we deze kunnen aanpassen aan de beste werkwijze die past bij jouw organisatie.
ActoBusiness Calculatie is voorzien van een zogenaamd API-platform, daarmee realiseren we koppelingen met andere softwarepakketten. We bieden een heel aantal standaardkoppelingen met veelvoorkomende pakketten aan. Is er nog geen koppeling met de door jou gewenste software beschikbaar? Dan kijken we graag samen met jou wat er mogelijk is.
Gebruiksvriendelijke en gemakkelijk te gebruiken bedrijfssoftware is het uitgangspunt geweest bij de ontwikkeling van ActoBusiness. We wilden de grootste ergernissen bij bedrijfssoftware, zoals veel wisselen tussen schermen, zoeken en informatie overtypen voorkomen. Het resultaat is onze unieke en eenvoudig te gebruiken 360-gradenscherm-concept, waarmee je snel inzicht hebt in alle relevantie informatie rondom een onderwerp en direct makkelijk het werk organiseert.
ActoBusiness Calculatie werkt volgens een abonnementsmodel waarbij je per maand per gebruiker betaalt. De exacte kosten zijn afhankelijk van de best passende oplossing voor jouw bedrijf. Dat hangt af van het benodigde pakket en de benodigde modules. Hiervoor hebben wij een heel transparant prijsmodel en je betaalt alleen licenties voor de software die je nodig hebt. Blijk je toch meer modules nodig te hebben, dan kan je later eenvoudig uitbreiden. Daarnaast zijn er kosten voor de implementatie, die bestaan uit het inrichten van de software en het trainen van je medewerkers. Daarvoor krijg je een offerte van ons.
Bij Acto geloven we in duurzame en langdurige relaties, daarom is de minimale tijdsduur bij het afnemen van ActoBusiness Calculatie 2 jaar. De reden hiervoor is dat kiezen voor nieuwe bedrijfssoftware ook een organisatieverandering is, het is niet zomaar een appje wat je even probeert en daarna weer verwijdert als het niet bevalt. Acto levert meer dan software en helpt je bij het slimmer en efficiënter werken zodat je de productiviteit verhoogt. Die samenwerking heeft tijd nodig om tot zijn recht te komen.
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?
Laat dan onderstaand je gegevens achter en wij nemen contact met je op.
Laat ons weten op welke manier we jou kunnen helpen*:
Door op ‘aanmelden’ te klikken, bevestig je dat je akkoord gaat met onze privacy- en cookieverklaring. Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
Wij gebruiken cookies en andere technologieën op onze website om je ervaring op onze site te verbeteren en gepersonaliseerde content en advertenties te bieden. Klik op "Accepteren en doorgaan" om hiermee in te stemmen. Je kunt je voorkeuren aanpassen via "Zelf instellen".
Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang de demo-video direct in je mailbox.
Door op ‘aanvragen’ te klikken, bevestigt u dat u akkoord gaat met onze e-maildisclaimer. Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.
Door op ‘downloaden’ te klikken, bevestigt u dat u akkoord gaat met onze e-maildisclaimer. Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.