“Maatwerk wordt de standaard, ook in ERP!”

In deze snel veranderende wereld, waarin technologische vernieuwingen elkaar in rap tempo opvolgen, is stilzitten geen optie. Niet alleen voor bedrijven in de bouw- en installatiebranche, maar voor alle partijen die hierin een rol spelen, meent Acto Informatisering. Het bedrijf ontwikkelde  een nieuwe visie op ERP, waarbij software snel moet kunnen worden aangepast aan de continu veranderende behoefte. En dat tegen minimale kosten, waarbij flexibiliteit en wendbaarheid het winnen van technische complexiteit.

Hoe mooi zou het zijn als in deze snel veranderende tijd, ofwel de ‘digitale revolutie’, het ERP van morgen even wendbaar wordt als dat de markt van u eist? Dat deze software technologisch niet meer veroudert? En dat deze standaardsoftware uitgeleverd wordt met branchemodellen en zelfs klantspecifieke modellen? “IT ontwikkelt zich razendsnel”, weet William Zegers, Algemeen Directeur/Eigenaar van Acto Informatisering. “Steeds meer organisaties zijn dan ook op zoek naar een platform waarin, naast een best-practice-oplossing, ook functionele flexibiliteit wordt geboden. De behoefte aan een volgende generatie software is groot. Dat weten we bij Acto Informatisering maar al te goed. Al in 2014 zijn we een nieuw pad ingeslagen onder de naam Acto Invictus, om de software voor de toekomst te ontwikkelen. Hierbij volgen we de trends in de markt nauwgezet, zoals ontwikkelingen met betrekking tot ketenintegratie, mobiliteit, business intelligence en de no-hands filosofie. Maar ook ontwikkelingen die door de markt (nog) niet volledig zijn opgepakt, zoals Big Data en Internet of Things.”

Optimale processen, minimale faalkosten

Binnen ERP is het essentieel om veel aandacht te geven aan de user-interface en user-experience, waarmee niet alleen de intensieve core ERP-gebruikers, maar met name incidentele én externe gebruikers aanhaken”, aldus Zegers. “Waardoor processen echt worden geïntegreerd en versneld. De belangrijkste ontwikkelingen hierbij was de opkomst van apps, mobiel werken en de mogelijkheid om klantsystemen eenvoudig aan te sluiten.” In onze markt is het vanzelfsprekend dat mensen ‘buiten’ werken, zegt hij. Op de bouwplaats, thuis op de bank of onderweg naar klanten. “De medewerkers, klanten en partners vormen veelal de spil in het integrale operationele proces. Daar voorziet Acto in. Met specifiek voor de bouw- en installatiebranche ontwikkelde apps kan snel en efficiënt informatie worden uitgewisseld. Inmiddels hebben we een groot aantal apps in ons portfolio die al veelvuldig door onze klanten worden gebruikt. We bieden apps voor de meest uiteenlopende processen, zoals het registreren van uren, bestellen van materialen, boeken van leveringen op de bouwplaats, het even snel afhalen van materialen bij de groothandel of zelfs het digitaliseren van eigen formulieren. Het mooie is, deze apps communiceren niet alleen met het ERP-systeem, maar ook onderling!”

No-hands filosofie

Met behulp van mobiliteit en ketenintegratie is nu mogelijk om de ‘no-hands’ filosofie door te voeren. Dat betekent dat het aantal menselijke handelingen op kantoor tot nul wordt gereduceerd, aldus Zegers. “Denk hierbij aan een storingsmelding van een klant in zijn eigen systeem, dat leidt tot een digitale factuur zonder tussenkomst van ‘handjes’ op kantoor. De monteur is de enige die op zijn app informatie heeft toegevoegd aan de werkbon.”

Modelleren in plaats van programmeren

“Wij geloven in de software van morgen”, besluit Zegers. “Software met een hoge functionele flexibiliteit en wendbaarheid, waarbij vanuit één standaardmodel eenvoudig branchespecifieke aanvullingen worden uitgeleverd die direct geschikt zijn voor PC, web of mobiel. Bij de ontwikkeling hebben we voor een compleet nieuw ontwikkelplatform gekozen, op basis van Low Code Development en Rapid Application Development. Zo kunnen klanten hun processen naar eigen inzicht personaliseren met een maximum aan flexibiliteit, zonder een verhoging van beheerkosten. Zo wordt maatwerk de nieuwe standaard. Ook in ERP.”

Tekst: Lieke van Zuilekom
Dit artikel is eerder verschenen in het magazine Installatie & Bouw 2017 | 3 
www.installatieenbouw.nl

Meer klantcases

klantcases

Ennatuurlijk

Ennatuurlijk levert warmte aan ruim 85.000 gezinnen en 1200 bedrijven in heel Nederland. Die warmte komt bij hun klanten uit de buurt en loopt door maar liefst 2641 kilometer leidingen.

Lees meer
WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux