De afgelopen maanden heeft Microsoft weer een aantal interessante functionaliteiten toegevoegd aan Power BI. Met deze nieuwe functionaliteiten krijgt u nog sneller de juiste inzichten. We nemen een aantal van deze nieuwe functionaliteiten met u door.

Cross report filter voor iedereen beschikbaar

Eerder dit jaar is het cross report filter opgenomen als preview functionaliteit. Hiermee is het mogelijk om snel naar een ander rapport te gaan. Direct in het juiste tabje en met het juiste, direct toegepaste filter. Deze functionaliteit is sinds de release van augustus 2019 voor iedereen te gebruiken.

Iconen toevoegen aan tabellen

Iconen kunnen nu ook worden toegevoegd aan (draai)tabellen. Bij bepaalde waarden kun je niet alleen gebruik maken van een gekleurde achtergrond, maar ook van een kolom met hierin een icoon. Er zijn meer dan zestig iconen ingebouwd en dat worden er ongetwijfeld meer.

Filterfunctionaliteit uitgebreid

Er is een apart tabblad voor de filters bijgekomen. De filterfunctionaliteit stond voorheen onder de instellingen van het tabblad visualisaties. Maar het heeft nu dus een eigen tabblad.

Daarnaast heeft het een aantal mooie functionaliteiten erbij gekregen. Waaronder het kunnen filteren op een slicer, waardoor de selecties op voorhand kunnen worden beperkt. En om nog meer ruimte te kunnen geven aan de visualisatie kunt u ook het tabblad wegklikken.

Hoewel dit filter-tabblad nu nog als optie is toegevoegd, heeft Microsoft toegezegd dat het filter tabblad in de toekomst de standaard zal gaan worden. Dit betekent dat alle bestaande rapporten nu al gebruik kunnen gaan maken van de filter-tabbladen en dit op termijn ook zullen moeten gaan doen.

Hoe werkt het filter-tabblad?


Standaard wordt het scherm gevuld met de pagina- en rapportfilters die eerder al actief waren. Hierna kan het scherm standaard aan en uit worden gezet met behulp van het oog-icoon.

Aan het filterscherm kunnen vervolgens kolommen worden toegevoegd waarop gefilterd moet kunnen worden. Tekstfilters worden automatisch van een zoekbalk voorzien en alle filters van een drop-downbox. Hierdoor is het in veel gevallen mogelijk deze nieuwe filterschermen in te zetten als vervanging voor het filtergedeelte aan de rechterkant van het rapport.

De vrijgekomen ruimte kan bijvoorbeeld worden benut door de bestaande visualisaties groter te maken. Meer oppervlakte zorgt ervoor dat resultaten beter af te lezen zijn. Er is nu ook ruimte voor meer kolommen. De iconen kunnen bijvoorbeeld worden toegevoegd aan de (draai)tabellen. Zo komen deze nieuwe functionaliteiten mooi samen en wordt het overzicht in de rapporten behouden.

Direct aan de slag

U kunt direct gebruik maken van de nieuwe functionaliteiten van Power BI. Wilt u hierbij ondersteuning? Neem dan contact met ons op. Onze consultants kunnen (afhankelijk van de wensen en complexiteit van uw rapporten) binnen een dag de nieuwe functionaliteiten van Power BI en het nieuwe filterscherm inbouwen en werken met cross-report filters. Of volg een van onze BI-trainingen, zowel voor beginnende als gevorderde Power-BI-gebruikers.

Deel dit bericht: