Voorjaarsupdate: ActoProject en ActoService

Release informatie ActoProject en ActoService 23.10

Release 23.10* ActoProject en ActoService is vanaf nu beschikbaar! In de releasenotes lees je alles over de  verbeteringen en aanpassingen die wij de afgelopen periode in ActoProject / ActoService hebben aangebracht. Onderstaand een samenvatting van de belangrijkste wijzigingen per proces

)*Deze nieuwe functionaliteiten (release 23.10) worden via de SA-bundel automatisch uitgerold.

Het kan zijn dat voor het in gebruik nemen van bepaalde functionaliteiten instellingen/bedrijfsconstanten aangezet moeten worden. Zie hiervoor release-info op ActoWiki en de SA-informatie, of neem contact op met je accountmanager.

Calculatie

De aansluiting op het eindblad is geoptimaliseerd voor bedrijven die werken volgens de IFRS-standaard, IFRS is de verplichte standaard voor verslaglegging door beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie. Het is nu mogelijk om de algemene kosten (SG&A) met behulp van een eigen staartkosttype vast te leggen, type ‘S’. Deze kosten vallen aan de rechterkant van het eindblad, gelijk aan de calculatie- en garantiekosten. Overal waar de brutomarge zichtbaar is, zowel op scherm als in een rapportage, wordt nu de echte winst (EBIT) en de SG&A apart zichtbaar gemaakt. Zowel de oude brutomarge als de splitsing naar EBIT en SG&A zijn zichtbaar, zodat jouw organisatie kan wennen aan de oude en de nieuwe informatie, en het denken in brutomarge-% verschuift naar denken in EBIT-%. De aansluiting naar het eindblad is hierdoor ook verbeterd en wordt voldaan aan de IFRS-richtlijnen.

In het scherm CLC011 (Opslag % grensbedrag-categorieën offerte) kun je de grensbedragen van een offerte beheren. Als je nieuwe regels wilt toevoegen kan je dat met de functietoets F4 doen. Bij het toevoegen zag je echter de al aanwezige regels niet meer, maar kwam je in een leeg scherm. Omdat het handig is om deze al bestaande regels in beeld te houden als je een nieuwe regel toevoegt, is de functie van de F4-toets aangepast. Als er al regels in het scherm staan dan kan je met F4 uitbreiden en zie je de bestaande regels. Zijn er nog geen andere regels, dan start je in een leeg scherm.

Logistiek

Bestel nooit meer te veel en voorkom faalkosten. Als je in de bestellijst het aantal te bestellen materialen invoert was het niet direct duidelijk dat het aantal afweek van de minimale bestelhoeveelheid en er in de praktijk dus veel te veel besteld werd. De signalering hierop was voor de gebruikers niet duidelijk. Dat is nu aangepast en verschijnt de melding niet alleen meer via een tooltip, maar ook als waarschuwing bij het verlaten van het veld.

Het is al mogelijk om bestelorders voor meerdere bedrijven/vestigingen centraal te versturen per mail. Het onderwerp en de tekst van de e-mail wordt onderhouden bij de inkoopcondities, waarbij het bestelordernummer als variabele kon worden opgenomen. Voor de leverancier was het dan niet duidelijk om welke vestiging het ging en werden reply’s naar verkeerde vestigingen verstuurd. Daarom kan je nu met behulp van variabele aangeven om welke vestiging het gaat en wat het bijbehorende e-mailadres is om een reply te sturen.

De instellingen die de inhoud van een XML-order bepalen zijn nu per leverancier in te stellen (en niet meer op bedrijfsniveau). Hierdoor is de inrichting per leverancier veel flexibeler geworden.

Om meer inzicht te krijgen in wie een expeditie-order heeft verzonden en wanneer, wordt nu ook vastgelegd (en getoond) welke gebruiker dat is geweest en het tijdstip.

Als je met een document management systeem (DMS) werkt, dan wil je natuurlijk dat alle documenten hierin worden opgeslagen. Ook bestelorders die via XML worden verzonden. Dat is nu mogelijk en vanaf deze versie wordt de XML-bestelorder, als je die via de Messageservice verstuurd, omgezet naar een pdf en opgeslagen in het DMS. Ook kan je hiermee regelen dat de inkoper automatisch een kopie (in pdf) van de bestelorder in zijn of haar mailbox ontvangt.

Service

Voor de tariefbepaling voor het werken op een ADV-dag zijn er nu drie mogelijkheden om de gewerkte uren te verrekenen:

  • ADV-dag wordt gezien als een feestdag;
  • ADV-dag wordt gezien als een normale werkdag;
  • ADV-dag wordt gezien als een zondag.

Binnenkort beschikbaar:
Kost een opdracht meer tijd en moet je de werkzaamheden over meerdere dagen plannen? Dan kan de werkorder ook als een meerdaagse werkbon worden uitgevoerd. De klant hoeft maar 1 keer af te tekenen en krijgt 1 factuur.

Meer nieuws

Heinen & Hopman

Fors minder faalkosten bij Heinen & Hopman dankzij Acto’s ERP-software: ontdek hoe slimme optimalisaties hun projecten efficiënter en nauwkeuriger maken.

Lees meer

Low Code, AI en API’s – digitalisering in de installatiebranche

Ontdek hoe de installatiebranche transformeert met low-code, AI, en API’s. Profiteer van snelle softwareontwikkeling, en optimaliseer de samenwerking voor meer efficiëntie en lagere kosten. Lees meer!

Lees meer
offerteprogramma

5 keer sneller offertes opstellen en versturen met een offerteprogramma

Met een offerteprogramma kun je efficiënter, sneller en foutloos offertes opstellen en versturen. Hier zijn 5 manieren waarop je dit kunt doen.

Lees meer
software consultancy

Wil je meer weten over tijd besparen en een hogere productiviteit dankzij online software? Blijf dan op de hoogte via onze nieuwsbrief

Door op ‘inschrijven’ te klikken, bevestigt u dat u akkoord gaat met onze e-maildisclaimer. Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het privacybeleid en de servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux