Materiaal bestellen op bouwplaats of klus: bezorgen of afhalen?

In het voorjaar van 2017 publiceerde USP Marketing Consultancy een onderzoek over logistiek in de bouw. Aanleiding voor dit onderzoek is de aantrekkende markt en het groeiende aantal opdrachten bij de bouwers en installateurs, waardoor ook de goederenstroom op gang komt. USP onderzocht hoe de bestelde materialen op de bouwplaats of klus komen: haalt men de materialen af bij de groothandel of laat men het bezorgen op de bouwplaats?

Materialen zelf afhalen …

Klussers en afbouwers (respectievelijk 57% en 51%) halen ten opzichte van andere partijen in de Nederlandse bouw- en installatiesector hun materialen relatief vaker zelf op. Een logische stap volgens USP, aangezien het hier vaker gaat om kleinere bedrijven die, onderweg naar de opdracht, de materialen ophalen bij de groothandel.

Binnen onze klantengroep zien wij dat ook het afhalen van materialen bij serviceklussen veel voor komt. Juist ook bij de grotere installatiebedrijven. Dit is in het onderzoek van USP helaas niet meegenomen. Om er voor te zorgen dat deze afgehaalde materialen wél op de juiste manier worden opgenomen in uw administratie (en het juiste onderhoudscontract), hebben wij een app ontwikkeld voor het bestellen en afhalen van materiaal: Bestellen op Werkorder App. Diverse klanten werken al met deze handige app, die u zowel standalone als in combinatie met de Servicemonteur App kunt gebruiken. In het laatste geval wordt alle informatie van de betreffende werkorder overgenomen bij de bestelling. Een goed voorbeeld van de communicatie tussen de verschillende Acto-apps.

… of materialen laten bezorgen

Volgens het onderzoek blijkt ook dat zes op de tien aannemers en installateurs de voorkeur geeft aan het bezorgen van materialen op de bouwplaats of project, zowel door groothandel als fabrikant. Zeker als er ook nog gebruik gemaakt wordt van just-in-time delivery, biedt dat vele voordelen. Natuurlijk wilt u ook dat alle leveringen op een goede manier geadministreerd worden. Bij voorkeur zonder papieren rompslomp. Ook hiervoor hebben we een app ontwikkeld, waarmee de chef-monteur op de werkplaats de ontvangsten kan boeken, en ook inzicht heeft in de komende leveringen. De app biedt ook de mogelijkheid om de pakbon in te scannen, die direct bij u op kantoor te zien is. Nooit meer wachten totdat de monteurs op de zaak komen met een stapeltje verfrommelde en onleesbare pakbonnen!

Uiteraard kan met de app ook direct materiaal besteld worden op de bouwplaats of klus. Bij het bestellen kan ook gebruik worden gemaakt van de functionaliteit van de webshops van de diverse leveranciers. Ook hierbij blijft de link naar project of werkorder bestaan, zodat naderhand niet hoeft worden uitgezocht voor welk project de bestelling is.

Verkeerde materialen of te weinig geleverd?

USP heeft ook onderzoek gedaan naar de correctheid van de leveringen. Zij hebben geconstateerd dat bij drie op de tien bestellingen er verkeerde materialen worden geleverd of dat de verkeerde hoeveelheid wordt geleverd. Natuurlijk wilt u dat ook goed registreren. En ook hierbij biedt de ontvangst-app uitkomst. Met de app kunnen ook incomplete of deelleveringen geregistreerd worden.

Ketenintegratie basis voor bouwplaatsautomatisering

Het (tijdig) bestellen van materialen en het correct boeken van de ontvangsten is cruciaal voor een optimaal proces. Voor zowel projecten maar zeker ook voor uw serviceorganisaties. Zoals u in dit artikel heeft kunnen lezen, biedt Acto diverse oplossingen op gebied van ketenintegratie. En waar uw voorkeur ook naar uitgaat (afhalen of laten bezorgen van materialen), dit gehele proces kunt u ook nog eens volledig papierloos laten verlopen met diverse handige en met elkaar communicerende apps.

Nieuwsgierig naar de mogelijkheden van de diverse oplossingen op gebied van ketenintegratie?
Neem dan contact met ons op.

Zie ook: http://www.usp-mc.nl/logistiek/

essageservice-3.0-ketenstandaard-actoproject-actoservice

Send this to friend